۲ ابهام جدی سرویس رایگان تلویزیون در شبکه نمایش خانگی: ضربه به بازار VODها و تشدید ضعف تولید شبکههای سیما
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۲۲۴۰
فرهیختگان: آذر سال گذشته بود که تلوبیون، پلتفرم صداوسیما بخش تازهای با عنوان «تلوبیونپلاس» را به مجموعه خود اضافه کرد. بخش تازهای که فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی را رایگان در اختیار مخاطبان قرار میداد و پخش فیلمهای «درختگردو» و «منصور» در ماههای گذشته از نمونههای بارز عملکرد آن بخش بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در جدیدترین اقدام تلوبیونپلاس سریال «جناب عالی» را که تلویزیون برای شبکه «نسیم» نوروز امسالش درنظر گرفته بود برای پخش بهطور رایگان روی پلتفرمش قرار داد. این اقدام با واکنشهای منفی بسیاری روبهرو شد و آن را نماد سوءاستفاده از موقعیت صداوسیما و بیتالمال دانستند. البته گروهی هم موافق این اقدام بودند و از رایگان شدن سریالها در تلوبیون استقبال کردند. مساله دیگر رایگان کردن اینترنت مصرفی کاربران این پلتفرم از ۲۷ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال بود که صدای پلتفرمهای بخش خصوصی را بیش از قبل درآورد و نشان داد که حریف کهکشانی و قدری وارد میدان شده است. نکته پرحاشیه دیگر تلوبیون در روزهایی که گذشت، انتشار خبر برنامه استعدادیابی موسیقی «آوای جادویی» بود که ادعا شد طرحش در ابتدا برای پلتفرمهای بخش خصوصی بوده و توسط ساترا رد شده و حالا همان طرح مورد تایید ساترا برای پخش در پلتفرم صداوسیما قرار گرفته است. همه اینها یک فضای بدبینی نسبت به تلوبیون پلاس ایجاد کرده که میتواند در ادامه به جایگاه و محبوبیت این پلتفرم ضربه بزند.
آنچه درمجموع رفتار این چهارماه تلوبیونپلاس دیدیم یک انحصار فرهنگی در فضای شبکه نمایش خانگی ایجاد میکند؛ انحصاری که انتهایش شکست تلوبیونپلاس و همچنین پلتفرمهای خصوصی است. تلوبیونپلاس زمین بازی صداوسیما نیست و از ابتدا هم نباید ورود میکرد و باید تمام توجه و تمرکزش را روی شبکههای سراسری و استانی خودش میگذاشت تا هم در حفظ و هم در جذب مخاطبانش موفق عمل کند.
نه، این قرارمون نبود
«انحصاری صورت نگرفته و تنها کار سنتی سازمان بهروز شده است. درواقع آرشیوی که با بودجه دولتی ساخته شده و مردم پیش از این پولش را دادهاند، این بار با کیفیت بالاتر از تلوبیونپلاس پخش میشود.» اینها صحبتهایی است که توسط مسئولان وقت صداوسیما و تلوبیون بیان شده و دلیل رایگان بودن اشتراک تلوبیون را هم، این عامل معرفی کرده بودند. این استدلال بعدها هم توسط مدیران بعدی تکرار شد؛ استدلالی که با پخش فیلمهای سینمایی «منصور» و «درختگردو» و تیزر مسابقاتی مانند «آوای جادویی» رنگ باخت و نشان داد که از ابتدا چنین قراری نبوده است. اگر به بخش پلاس تلوبیون بروید، خواهید دید که صفحهای برای فیلمهای سینمایی تدارک دیده شده و در آنها اسامی فیلمهایی را میبینید که تا 100 سال آینده هم نمیتواند از تلویزیون پخش شود. فیلمهایی که هرکدام به دلایلی مانند حضور بازیگرانش در خارج از کشور یا کشف حجاب آنها یا موضوعات حساسش اساسا امکان پخش از رسانه ملی را ندارند. سوال اینجاست که چگونه چنین فیلمهایی در این پلتفرم قرار دارند و تکلیف آن قرار اولیه چه میشود؟ مردم که هزینههای آن فیلمهای سینمایی ایرانی را ندادهاند و میدانیم که امتیازش هم توسط صداوسیما خریداری نشده است. سوال بعدی این است که هزینه تمام محتوای ارائهشده در پلتفرم تلوبیونپلاس توسط این سازمان پرداخت شده است؟ البته این سوال برای پلتفرمهای بخش خصوصی هم قابلطرح است و پیش از این در قالب گزارشهایی پرسیدهایم. قرار نبود تلوبیونپلاس وارد رقابت نابرابر با پلتفرمهای خصوصی شود و صرفا روی محتوای آرشیو صداوسیما تمرکز داشت و قرار بود فیلمهایی که زمانی نسخه فیزیکیشان پرفروش بودند با کیفیت بهتر بهدست مردم برسند. تلوبیون با افتتاح پلاس بازی را بههم زد. بازیای که احتمالا بازنده نهاییاش خواهد بود.
نه، از نظر اقتصادی هم
دخالت دولت و حاکمیت در بازار چه زمانی اتفاق میافتد؟ دولت چه زمانی اجازه دارد وارد رقابت با بخش خصوصی شود و اصلا چنین اجازهای بهلحاظ قانونی و عرفی دارد؟ آیا برای صداوسیما که یک سازمان حاکمیتی است و بودجه هنگفتی هم در ردیف بودجه دولت دارد، منطقی است که خودش را وارد یک مسابقه با تیمهایی کند که از آن کوچکترند و از نظر بودجه و جایگاه قابلقیاس نیستند؟
محمدمهدی جعفریان در این خصوص و در یادداشت اختصاصی سال گذشتهاش برای اقتصادآنلاین، پرسید که آیا ورود دولت به بازار و استراتژی اتخاذشده، مشروعیت و ضرورت دارد یا خیر و سپس از دو دسته ملاک برای این سنجش گفت؛ اول اینکه آیا این اقدام دولت بهدلیل وقوع یکی از مصادیق شکست بازار از قبیل وجود عوارض جانبی است و دوم اینکه آیا یک ضرورت اجتماعی-محیطی مانند حوادث غیرمترقبه یا وجود مناطق کمتر توسعه یافته و کمتر برخوردار سبب چنین تصمیمی شده است یا خیر؟
او سپس جواب داد که با بررسی خدمات سرویس تلوبیونپلاس که بهنوعی گسترش فعالیتهای پلتفرم تلوبیون است، با هیچیک از مصادیق شکست بازار مانند وجود کالاهای خدمات عمومی، اطلاعات نامتقارن یا عوارض جانبی روبهرو نیستیم. با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل تاسیس تلوبیونپلاس عدم تمایل همه مخاطبان به استفاده از سرویسهای پولی و همچنین وجود محتوای پاک برای کودکان از طرف مدیرعاملش عنوان شد، باید گفت که بر این مبنا دولت در هر بازاری میتواند ورود کند و شرکتهای دولتی یا شرکتهای خاصی را که به دولت وابستگی دارند تقویت کند؛ چراکه طبیعتا در هر بازاری عدهای از مخاطبان حاضر به پرداخت مبلغ نیستند و بدیهی است که آنان از هر کالا یا خدمات رایگانی استقبال کنند. مدیرعامل تلوبیون اگر وابسته به صداوسیما و بیتالمال نبود و مدیر یکی از همین پلتفرمهای خصوصی بود باز هم طرفدار ارائه خدمات رایگان بود؟ بهنظر پاسخ به این سوال روشن است. این حرکت تلوبیون و صداوسیما از نظر اقتصادی هم توجیهی ندارد و ورود دولت به رقابت با بخش خصوصی در این شرایط صداوسیما و میزان بینندگان و کیفیت سریالهایش اساسا منطقی هم نیست. رسانه ملی اگر از ابتدا به وظایف سازمانی خودش عمل میکرد بخش خصوصی و سریالهایش چنین قدرت و محبوبیتی پیدا نمیکردند.
هورا! تیم فدراسیون قهرمان شد
بیاییم خوشبین باشیم و بگوییم که تلوبیونپلاس در ادامه و بهواسطه پخش رایگان سریالها و فیلمهای سینماییاش مورداستقبال شدید مخاطبانش قرار میگیرد و رقبای بخش خصوصی که سالی دوبار هزینه اشتراکشان را بالا میبرند را هم شکست خواهد داد. انصافا این پیروزی جای خوشحالی دارد؟ اجازه بدهید زمین بازی را با شفافیت بیشتری ببینیم. پلتفرم رسانه ملی درحالی که بخش دیگری از این رسانه را بهعنوان ناظر دارد در رقابت با پلتفرمهای بخش خصوصی که موردنظارت، داوری و جرح و تعدیل قسمتهای تولیدی قرار میگیرد به برتری رسیده است. بهعبارت دیگر تلوبیونپلاس در رقابتی قهرمان شده که داورش خودی بوده و سختگیر به بازیکنان حریف. منطقی این بود که اساسا چنین رقابتی شکل نمیگرفت. زمین بازی رسانه ملی شبکههایش است و سریالهایش. برای استفاده از آرشیوهایش هم چندین راه فنی و ساختاری دیگری وجود داشت و شبکههایی مانند «آیفیلم» یا «تماشا» هم با همین منظور تاسیس شدند. عجیبتر اینکه تلوبیونپلاس با این تاکتیک و نگاه، برای پیروزی هم نیامده است و فقط میخواهد که رقبایش پیروز نشوند. هیچ نشانی از یک برنده ندارد و مسیری که ترسیم شده هم ردی از برتری درش نیست. هنوز برای ترککردن این زمین دیر نیست و چه خوب که اینبار ترک زمین به معنای شکستخوردن نیست و نشان از تعقل و وقار این رسانه عظیم دارد. شاید تعبیر ضعیفکشی، تعبیر کامل و دقیقی نباشد، زیرا یادمان نرفته که «فیلیمو» و «نماوا» با چه رانتهایی به وجود آمدند و احکام قضایی با کانالها و سایتهای پخش فیلمها چه کرد، اما حتما دو طرف این مسابقه هموزن نیستند.
سریالهای توقیفی یا تولیدی؟
در مطلبی که پیش از این و در سال گذشته منتشر کردیم از پخش سریالهای توقیفی در پلتفرم تلوبیون استقبال کردیم و آن را یک ظرفیت مناسب برای این سرویس دانستیم و برای شروع هم «سرزمین کهن» را پیشنهاد دادیم. حالا که نوبت به پخش سریال «جنابعالی» عادل تبریزی رسیده، سوال این است که قرار است تلوبیون بهجای پخش برنامه تامینی سراغ سریالهای تولیدی برود؟ حتی تولید پخش نشده خودش؟ قرار است در آینده آرامآرام و به بهانه مناسب نبودن سریالهای تولیدی با چهارچوبهای صداوسیما، شاهد پخش آنها صرفا در پلتفرم تلوبیونپلاس باشیم؟ شاید کسانی باشند که استدلال کنند این سریالها را خود صداوسیما ساخته و هرجا بخواهد میتواند پخشش کند که طبیعتا این گروه تفاوت یک رسانه به عظمت صداوسیما با یک پلتفرم را نمیدانند و از بینبردن فضای رقابتی را هم عنصر لازمه موفقیتشان میدانند و دنبالهروی تفکری هستند که میز و بیتالمال را ارثیه پدری میدانند و خود را موظف به پاسخگویی به هیچ فرد یا نهادی هم نمیدانند. پخش سریالهای باکیفیت تامینی یا توقیفی از تلوبیونپلاس میتواند خلأ بین تولیدات این پلتفرم با پلتفرمهای بخش خصوصی را پر و مخاطبان بیشتری را جذب کند؛ مخاطبانی که هنوز هم تشنه دیدن سریالهای جذاب و برنامههای پرهیجان و دوستداشتنی هستند. صداوسیمایی که بهانهاش برای نساختن سریالهای باکیفیت، عدمامکان رقابت با دستمزدهای بالا در شبکه نمایش خانگی است برای ساختن سریالهای تولیدی در تلوبیونپلاس چه توجیه یا بهانهای دارد؟ اتکا به همان آرشیو محبوب و کامل صداوسیما و ارتقای کیفیت پخش آنها و همچنین ایجاد یک بستر مناسب و قابلدسترسی برای استفاده از آنها، شاید همان هدفی باشد که تلوبیونپلاس باید بهدنبالش برود. عاقبت بلندکردن همزمان چندین هندوانه درحالی که از وظیفه اصلیات غافل شدی مشخص است. صداوسیما بهتر است برود به سمت پخش برنامههای تامینی و بیخیال تولید شود که برایش حکم شکست دوسره را دارد.
منبع: الف
کلیدواژه: پلتفرم های بخش خصوصی فیلم های سینمایی شبکه نمایش خانگی پلتفرم های خصوصی پلتفرم تلوبیون تلوبیون پلاس بخش خصوصی رسانه ملی فیلم هایی سال گذشته فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
مهران مدیری قصد دارد سریال جدیدی با نام «پدر قهوه» را برای انتشار در شبکه نمایش خانگی تولید کند. «پدر قهوه» داستان مردی را روایت میکند که مافیای قهوه در ایران است.
بهنظر میرسد مهران مدیری قرار است بعد از تلویزیون در شبکه نمایش خانگی پرکار شود. او که چندین سریال و رئالیتیشو را برای شبکه نمایش خانگی ساخته حالا بعد از برنامه پرمخاطب «اسکار» به سراغ ساخت یک سریال جدید رفته است.
این سریال جدید در مراحل پایانی پیشتولید قرار دارد. بهنظر میرسد یکی از پلتفرمها سرمایهگذار اصلی سریال است و این سریال بعد از پایان در فیلمنت پخش میشود.
مدیری مانند دیگر سریالهایش، خود نیز در این کار جدید بازی میکند. بر اساس شنیدهها، ژاله صامتی و سام درخشانی هم از دیگر بازیگران سریال هستند.
مدیری در حال حاضر اسکار را در حال پخش دارد که از برنامههای پرمخاطب پلتفرمها بهشمار میآید.
منبع: همشهری آنلاین
tags # مهران مدیری سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟